تبلیغات
كـــــــــــــــــــــــــوپه - قطار سریع السیر به زودی در ایران
كـــــــــــــــــــــــــوپه

قطار سریع السیر به زودی در ایران

چهارشنبه 9 اسفند 1391

ایجاد خطوط قطارهای سریع السیر در کشور و اولویت اول آن به مسیر تهران- مشهد خبری بود که در راستای ارتقای صنعت ریلی کشور اعلام شد و برنامه مطالعاتی این پروژه در دستور کار قرار گرفت. این پروژه در چه مرحله ای است؟ اعتبارات آن چگونه تامین می شود؟ چه چالش هایی بر سر راه چنین پروژه هایی است؟

مشهد دومین کلان شهر مذهبی جهان است و سالانه بیش از ۱۷ میلیون زائر از اقصی نقاط کشور برای زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) به این شهر می آیند و یکی از مهم ترین دغدغه های زائران حمل ونقل آنان است و برای تامین این نیاز پروژه های متعددی تعریف شده است، اما در این میان توسعه حمل ونقل ریلی به دلیل امنیت مطلوب و راحتی زائران از اهمیت بیشتری برخوردار است، بنابراین قطار سریع السیر مشهد-تهران از جمله پروژه هایی است که برای توسعه حمل ونقل این شهر در نظر گرفته شد و در سال ۸۸ برای راه اندازی آن قراردادی بین استاندار وقت خراسان رضوی و رئیس کنسرسیوم سرمایه گذار آلمانی به امضا رسید ولی اجرایی نشد. به تازگی معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت ایران از ایجاد خطوط قطارهای سریع السیر در کشور به مهر خبر داد و گفت: اولویت ایجاد چنین خطوط ریلی به مسیر تهران مشهد اختصاص می یابد، حال این سوال مطرح می شود که این پروژه در چه مرحله ای است؟ اعتبارات آن چگونه تامین می شود؟ چه چالش هایی بر سر راه چنین پروژه هایی است؟ مهم تر این که آیا این پروژه ادامه پروژه ریلی سال ۸۸ است که وعده آن را به مردم مشهد دادند؟

پروژه سال ۸۸

در سال ۸۸ راه اندازی قطار سریع السیر مشهد- تهران در دستور کار دولت قرار گرفت و این قرارداد با بخش خصوصی به صورت B.O.T بسته شد، اما این پروژه ریلی تاکنون عملیاتی نشده است. حال این سوال مطرح می شود که آیا پروژه ریلی که مورد بحث واقع شده ادامه روند پروژه سال ۸۸ است؟

دکتر بهروزی فر کارشناس خطوط قطارهای سریع السیر که اطلاعاتی از پروژه سابق دارد به ما می گوید: در سال ۸۱ و ۸۲ به شورای عالی ترافیک پیشنهاد شد که برای جابه جایی مسافر در داخل کشور ناوگان ریلی تقویت شوداز این رو تصمیم گرفته شد که بین سرعت های متعادل دنیا برای خطوط ریلی مطالعه و تحقیق شود تا فناوری آن را وارد کشور کنیم به طوری که از سرعت قطارهای موجود بیشتر باشد به همین دلیل با ۱۳ شرکت داخلی و خارجی وارد مذاکره شدیم که با همکاری ۹ شرکت آلمانی و ۴ شرکت ایرانی کنسرسیومی برای این امر تشکیل شد.

وی می افزاید: بعد از مطالعات ۳ ساله درباره نوع قطارهای سریع السیر وارد قرارداد با دولت شدیم و قطار سریع السیر با سیستم «مگ لود» را معرفی کردیم که هم اکنون هزار برگ سند تنظیم شده از این قرارداد موجود است.

دکتر بهروزی فر یادآور می شود: نخست انتخاب یک نوع سریع السیر ریلی با مسافت هزار کیلومتر و توجیه پذیری اقتصادی و فنی و معرفی سرمایه گذار خارجی و سرمایه گذاری به میزان ۷ میلیارد یورو دروی هزینه هر کیلومتر خط ریلی سریع السیر را بین ۱۸ تا ۲۴ میلیون یورو برای سرعت ۳۰۰ تا ۳۲۰ کیلومتر در ساعت برآورد می کند و می گوید: ۱۲ سال پیش مجلس مصوب کرد که خطوط حمل ونقل ریلی کشور مجهز به قطارهای سریع السیر شود.

از این کارشناس ریلی تفاوت قطارهای سریع السیر رابا قطارهای برقی سوال می کنیم، دکتر بهروزی فر می گوید: قطارهای سریع السیر به دلیل سرعت بالایی که دارند با این تعبیر از آن ها یاد می شود اما قطارهایی که در دنیا سرعت آن ها بالای ۱۳۰ کیلومتر است برقی هستند.

مهندس کامران کفایتی مدیر پروژه مدیریت طرح قطارهای سریع السیر مشهد- تهران در پاسخ به این سوال که آیا خط ریلی قطار سریع السیر مشهد- تهران ادامه همان پروژه سال ۸۸ است؟ می گوید: این پروژه با پروژه سال ۸۸ تفاوت دارد در واقع پروژه جدید ریلی ارتقای سرعت راه آهن تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است.
 این قرارداد لحاظ شد وی اظهار می دارد: پروژه فعلی از خارج کشور تامین سرمایه می شود و دولت تامین کننده سرمایه نیست و نیز بخش خصوصی داخلی عهده دار این پروژه است، در حالی که در پروژه قبلی دولت نتوانست اعتبار آن را متقبل شود از این رو بخش خصوصی وارد عمل شد.

مهندس کفایتی تفاوت آن را با قطارهای برقی چنین بیان می کند: بر اساس استانداردهای بین المللی، قطارهای با سرعت بالای ۲۵۰ کیلومتر را سریع السیر می گویند و قطارهای با سرعت بالای ۱۶۰ که در واقع قطارهای ارتقا یافته است برقی هستند.

در نتیجه با توجه به این برآورد که فاصله مشهد- تهران از طریق قطارهای جدید ۶ ساعت پیموده خواهد شد بنابراین این پروژه همان پروژه قطار سریع السیر خواهد بود.

مطالعات پروژه فعلی

به هر حال اجرای هر پروژه ای نیاز به مطالعات و بررسی های کارشناسی دارد. آیا مطالعات لازم بر این پروژه انجام شده است؟

دکتر محمدحسن بازیار معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت ایران، ایجاد سامانه حمل ونقل سریع السیر را از پروژه های کلان شورای علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) می داند و می گوید: ایجاد خطوط قطارهای سریع السیر در کشور در دستور کار قرار گرفته و اولویت اول آن مسیر تهران- مشهد است
وی اظهار می دارد: این پروژه بر اساس آخرین یافته های جهان است که از سوی شورای عالی «عتف» به دانشگاه علم و صنعت ایران محول شده و در انجام آن مرکز تحقیقات راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان همکار معرفی شده است.

دکتر بازیار خاطرنشان می کند: با اجرای این پروژه قطارهای سریع السیر ایران در ردیف ۱۰ تا ۱۵ کشور دارنده این فناوری قرار می گیرد و برنامه مطالعاتی این پروژه در دستور کار قرار گرفته است که به زودی گزارش آن به شورای عالی علوم ارسال می شود.

مهندس کامران کفایتی مدیر پروژه مدیریت طرح قطار سریع السیر مشهد- تهران نیز در مورد این پروژه به ما می گوید: مطالعات پروژه قطار سریع السیر مشهد-تهران به پایان رسیده و تا یک ماه دیگر گزارش آن ارسال می شود.
مهندس کفایتی در پاسخ این سوال که پروژه ریلی در چه مرحله ای رسیده، می گوید: هم اکنون در مرحله طراحی پایه هستیم و کار پروژه آغاز شده است، مشاوران برق این پروژه هم انتخاب شده و شروع به کار کرده اند و به دنبال احداث پایه های برق آن هستیم. همچنین پیشرفت خوبی هم در این پروژه تاکنون داشتیم و منتظر اقدام بخش اجرایی هستیم.

وی اظهار می دارد: اما نکته حایز اهمیت این است که مسئولان در مورد مدیریت کلان و بحث های سیاسی بیشتر به دنبال کارهای اجرایی هستند در حالی که چنین طرح هایی نیاز به مطالعات دقیق دارد و خوشبختانه مطالعات این پروژه با دقت و کارشناسی انجام شده است زیرا کوچک ترین خطا ممکن است چندین میلیارد تومان خسارت به جامعه وارد کند.

این مقام مسئول یادآور می شود: مشاوران خارجی پروژه قطار سریع السیر مشهد-تهران اسپانیایی ها هستند زیرا این کشور دومین کشور جهان است که از قابلیت ها و توانمندی های خوبی در زمینه راه آهن برقی برخوردار است.


زیرساخت ها

اجرای دقیق و به موقع یک پروژه منوط به زیرساخت هاست، آیا زیرساخت ها برای اجرای چنین پروژه ای فراهم است؟

دکتر حسن بازیار معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت ایران زیرساخت های مورد نیاز برای راه اندازی قطار سریع السیر را چنین ذکر می کند و به مهر می گوید: زیرساخت های کاربردی کردن چنین قطارهایی شامل مواردی مثل ایجاد خطوط ریل، پل، تونل، ایستگاه، ناوگان، کارخانه ای که این ناوگان را تولید می کند، تامین برق مورد نیاز و «سیگنالینگ» قطار است.وی می افزاید: ایجاد ارتباط با این قطارها همانند سیستم های موجود بر اساس چراغ و تلفن نیست و ایجاد ارتباط با این سامانه از طریق سیستم های الکترونیکی و رایانه ای انجام می شود.

دکتر بازیار فناوری های مورد نیاز قطارهای سریع السیر را از جمله موارد پیچیده و پیشرفته می داند و یادآور می شود برای اجرای چنین پروژه هایی باید آخرین استانداردهای مورد استفاده در قطارهای سریع السیر جهان را بررسی و شرایط موجود کشور را ارزیابی کنیم و بر این اساس برنامه ای با هدف ایجاد قطار سریع السیر تدوین شود.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان این که مواد لازم برای ساخت بدنه در کشور موجود است، می گوید: برای ساخت بدنه این نوع قطارها معمولاً از مواد کامپوزیتی استفاده می شود که در کشور فناوری تولید مواد کامپوزیتی پیشرفته وجود دارد.

مهندس کفایتی مدیر این پروژه نیز در این باره می گوید: باید زیرساخت های فعلی را ارتقا دهیم و با شناسایی نقاط قوت و ضعف وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب برسانیم.

ابوالقاسم سعیدی نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی نظر دیگری دارد و درباره زیرساخت ها به تین نیوز گفته است: امروزه زیرساخت ریلی در کشور توان کشش قطاری با سرعت بالای ۱۶۰ کیلومتر در ساعت را ندارد و اگر بخواهد قطاری با سرعت ۳۰۰ یا ۳۵۰ کیلومتر در ساعت را بسازند باید زیرساخت ریلی ما نیز به همان نسبت تغییر کند. وقتی ما می گوییم زیرساخت ریلی را برای سرعت بالای ۲۵۰ کیلومتر در ساعت آماده کردیم این بدان معنا نیست که دیزل و یا واگنی با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت می تواند بر روی آن حرکت کند.

وی می افزاید: در نهایت بر روی این ریل، قطارهایی با سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعت می تواند حرکت کند زیرا این یک استاندارد جهانی است که اگر بخواهد بر روی یک شبکه ریلی، قطاری با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند باید زیرساخت ریلی آن برای ۲۵۰ کیلومتر طراحی شده باشد، بنابراین اگر مدعی اند که به دنبال طراحی قطاری با سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت هستند ابتدا باید زیرساخت ریلی در کشور برای سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده باشد که هم اکنون در کشور چنین زیرساختی موجود نیست.

دکتر یدی همدانی استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین و کارشناس حمل ونقل ریلی نیز در این باره به ما می گوید: تامین اداره و زیرساخت های ریلی در بیشتر کشورها بر عهده دولت است و بخش خصوصی در زمینه خرید واگن و استفاده از خطوط ورود پیدا می کند.

وی می گوید: زیرساخت های ریلی کشور ما هم مانند سایر کشورها در دست دولت است اما با استانداردها و شاخص های روز دنیا فاصله دارد و هنوز نتوانستیم از فناوری برقی برای این شبکه بهره گیریم و بیشتر قطارها در کشور ما دیزلی است و از سوخت فسیلی استفاده می کنیم.

اعتبار و زمان پیش بینی شده

این پروژه هم مانند سایر پروژه ها نیازمند اعتبارات و بودجه است و زمانی را هم برای اتمام آن پیش بینی کرده اند، به طوری که معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت ایران به میزان بودجه های اختصاص داده شده به پروژه قطار سریع السیر مشهد- تهران چنین اشاره می کند و می گوید: بودجه ای که در ابتدا برای این طرح اختصاص داده شده ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان بود که این مبلغ ایجاد خطوط را شامل نمی شود.

دکتر بازیار زمان اجرای این پروژه را ۳ تا ۵ سال اعلام می کند و می گوید: این پروژه به زیرپروژه های زیادی تقسیم شده است و کار به شکل جدی تری دنبال خواهد شد.

مهندس کامران کفایتی مدیر پروژه مدیریت طرح قطار سریع السیر مشهد- تهران نیز به مدت زمان اتمام این پروژه چنین اشاره می کند و می گوید: زمان پایان چنین پروژه هایی در جهان معمولاً ۵ تا ۶ سال است اما از ما خواسته اند با لحاظ زمان محدودتری برای بهره برداری از این پروژه سعی کنیم تا پایان ۳ سال این پروژه ریلی به بهره برداری برسد.

وی می گوید: اعتبار مورد نیاز این پروژه ۴ میلیارد دلار برآورد شده است که بخش ریالی آن از طریق فروش اوراق مشارکت تامین خواهد شد که مجوز آن گرفته شده است و بخشی هم از طریق فاینانس خارجی تامین می شود.

چالش ها

قطعاً تا رسیدن به اتمام و بهره برداری از خطوط ریلی این پروژه با چالش هایی مواجه خواهد شد، این چالش ها چه می تواند باشد؟

دکتر بهروزی فر کارشناس خطوط قطارهای سریع السیر به چالش های فراروی چنین پروژه هایی اشاره می کند و می گوید: چالش های سیاسی و سلسله مراتبی از مهم ترین مواردی است که چنین پروژه هایی با آن مواجه می شود و سپس چالش اقتصادی و فنی در اولویت های بعدی قرار می گیرد.

مهندس کامران کفایتی مشاور مرکز تحقیقات راه آهن کشور نیز در این باره به ما می گوید: در شرایط تحریم باید شیوه ای را انتخاب کنیم که برای پیشرفت چنین پروژه هایی با مشکل مواجه نشویم از این رو با بهره گیری از مشاوره های خوب و سازنده امیدواریم بتوانیم به اهداف خود در این زمینه برسیم.

وی اظهار می دارد: انتخاب چنین خطوطی برای جابه جایی مسافر، کاهش زمان و هزینه ها در حمل ونقل است لذا تاکنون در کشور ما برای ایجاد چنین خطوطی با تعلل تصمیم گیری می شود.

مهندس کفایتی به مزایای چنین پروژه های ریلی اشاره می کند و می گوید: کاهش آلودگی هوا، کاهش هزینه سوخت مصرفی، افزایش بهره وری قطارها و دست یابی به فناوری داخلی را از عمده ترین مزایا می توان برشمرد زیرا تولید لوکوموتیوهای برقی در کشور به راحتی امکان پذیر است.

از این مقام مسئول می پرسیم چرا اولویت را به مسیر مشهد- تهران داده اند؟ وی در پاسخ می گوید: برآورد این است که سالانه ۳۵ میلیون مسافر از طریق خطوط ریلی جابه جا شود و مسیر دیگری در کشور نداریم که چنین حجم بالایی از جابه جایی مسافر مانند مسیر تهران- مشهد داشته باشد.

چنین به نظر می رسد که کشور به شبکه ریلی با سرعت بالا نیازمند است و مسیر مشهد- تهران هم به لحاظ حجم بالای مسافر در اولویت قرار می گیرد و گزینه اصلی برای قطارهای سریع السیر این مسیر است. با آن که در سال ۸۸ وعده ایجاد چنین شبکه ریلی به مردم مشهد داده شد اما هنوز محقق نشده است آیا با وعده جدید می توانیم امیدوار به حرکت چنین قطارهایی به شبکه ریلی مشهد- تهران باشیم؟!


چکیده گزارش

ایجاد خطوط قطارهای سریع السیر در کشور و اولویت اول آن به مسیر تهران- مشهد خبری بود که در راستای ارتقای صنعت ریلی کشور اعلام شد و برنامه مطالعاتی این پروژه در دستور کار قرار گرفت. شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد سامانه حمل ونقل سریع السیر را از پروژه های کلان این شورا ذکر می کند که بر اساس آخرین فناوری های جهان است. پروژه قطار سریع السیر مشهد- تهران با مشاوران خارجی کار خود را آغاز کرد و اعتبارات و بودجه آن ۴ میلیارد دلار برآورد شده است. در سال ۸۸ هم وعده چنین پروژه ای را به مردم مشهد دادند و با آن که ۴ میلیون یورو هزینه شد اما این پروژه بی نتیجه ماند.

مرجع: روزنامه خراسان - مریم خدیوی



 


سما
شنبه 12 اسفند 1391 02:07 ب.ظ
وبلاگ خوبی داری . اگه دوست داری بیا تو فروم ما دورهم باشیم:)
اندیشمند
جمعه 11 اسفند 1391 04:36 ب.ظ
راستش با این اوضاعی که درباره ی سرعت اجرای پروژه ها بخصوص تو زمینه ی ریلی سراغ داریم (نمونش مترو شیراز) فک کنم نسل ما و حتی نسل بعد هم از این قطارای سریع السیر تو فیلما میبینه فقط
پنجشنبه 10 اسفند 1391 12:34 ق.ظ
ahhhhhhhhhh.az edame matlab estefade kon khob
چهارشنبه 9 اسفند 1391 09:26 ب.ظ
خب یه ادامه مطلبی چیزی میزدی این همه وبلاگو اشغال نمیکرد !
ابراهیمی
چهارشنبه 9 اسفند 1391 05:44 ب.ظ
خوب بود ممنون!!!!
مشکل ما اینه که خیلی از پروژه ها رو وقتی شروع کردیم یادمون می افته که اجرای اون ها نیاز به کارشناسی دارن.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


فهرست وبلاگ
آرشیو
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جستجو
آخرین پستها
io78y8uyu89iuioo